Predali ste nehnuteľnosť? Na čo si dať pozor pri odovzdaní / prevzatí bytu.
Zástupca našej realitnej kancelárie je vždy prítomný pri odovzdávaní/prevzatí nehnuteľnosti, aby tento proces prebehol hladko a bez budúcich nezrovnalostí. Tu sú kľúčové kroky a aspekty, na ktoré by ste sa mali zamerať:
1. Príprava bytu na odovzdanie:
- Čistenie a údržba: Uistite sa, že byt je čistý a všetky opravy sú dokončené. Zoberte si osobné veci a ponechajte len tie predmety a zariadenie, ktoré je zahrnuté v predaji a presne definované v Kúpnopredajnej zmluve.
- Kontrola zariadení: Skontrolujte, či všetky spotrebiče, kúrenie, klimatizácia a iné zariadenia fungujú správne. Ak sú pri predaji bytu zahrnuté a zmienené v Kúpnej zmluve, nový majiteľ by mal mať možnosť ich bez problémov používať.
2. Dokumentácia:
- Stavebné a technické dokumenty: Poskytnite novému majiteľovi všetky technické dokumenty, revízne správy, znalecké posudky, a iné dokumenty.
- Novému majiteľovi taktiež odovzdajte návody k použitiu pre zariadenia v byte a ich záručné listy (pokiaľ sa na ne vzťahuje záruka).
3. Odovzdanie kľúčov a záverečné stretnutie
- Osobné odovzdanie kľúčov: Dohodnite si osobné stretnutie s novým majiteľom na odovzdanie kľúčov a prípadné vysvetlenie fungovania rôznych systémov v byte.
- Zápisnica o odovzdaní: Vytvorte zápisnicu o odovzdaní, ktorá bude obsahovať stav meračov energií. Tento dokument podpíšu obe strany.
4. Prepisy energií:
- Elektrická energia: Elektrická energia sa pri dodávateľovi ZSE obyčajne prehlasuje telefonicky a to na zákazníckej linke, kde kontaktujete dodávateľa elektriny a informujete ho o zmene vlastníka. Budete musieť poskytnúť konečný stav a číslo elektromeru k dátumu odovzdania a dohodnúť sa na prepisovaní zmluvy na nového majiteľa. K identifikácii sa na zákazníckej linke, budete musieť k prepisu poskytnúť pracovníkovi zákazníckej linky aj vaše identifikačné údaje (ako napr. číslo zákazníka, číslo miesta spotreby, EIC kód odberného miesta a iné).
- Plyn: Zemný plyn pri dodávateľovi SPP sa obyčajne prehlasuje na tlačive uvedenom na webovom sídle dodávateľa zemného plynu. Uveďte konečný stav a číslo plynomeru, vyplňte všetky požadované údaje, tlačivo podpíšte oboma zmluvnými stranami a oskenované ho zašlite na e-mailovú adresu zákazníckej linky. Týmto spôsobom zabezpečíte prepis zmluvy na nového odberateľa. Predávajúcemu príde na adresu ktorú uviedol v tlačive vyúčtovacia faktúra a kupujúcemu príde nová zmluva s dodávateľom na podpis.
- Voda a kúrenie: Informujte správcu bytového domu o zmene vlastníka bytu. Správca bytového domu, resp. bytové družstvo realizuje prepis predpisu nájomného na nového vlastníka bytu na základe podpísaného preberacieho protokolu, kde je potrebné uviesť konečný stav a číslo vodomeru studenej/teplej vody a meračov kúrenia. Niektorí správcovia bytových domov však realizujú prepis vlastníka až na základe preukázania sa už aktuálnym Listom vlastníctva na nového majiteľa nehnuteľnosti (teda musíte počkať na prepis nehnuteľnosti na nového majiteľa na katastri nehnuteľností). Prepis je takisto vhodné riešiť osobne na kontaktnom mieste správcu bytového domu.
- Internet a televízia: Ak máte zmluvy na internetové pripojenie alebo televíziu, kontaktujte poskytovateľov služieb a dohodnite sa na ukončení zmluvy, alebo jej prepise na nového majiteľa.
- Káblová televízia: Niektoré byty majú zavedenú káblovú televíziu a ukončenie, či prepis zmluvy je nutné riešiť na kontaktom mieste poskytovateľa služby.
5. Prepis nehnuteľnosti na katastri
- Potvrdenie vkladu: Po úspešnom spracovaní návrhu na vklad príslušným katastrálnym úradom dostanete Rozhodnutie o zavkladovaní vlastníckeho práva, ktoré je oficiálnym dôkazom o zmene vlastníka. Klienti, ktorí si na kúpu nehnuteľnosti čerpali hypotekárny úver v banke dostanú aj Rozhodnutie o zavkladovaní záložného práva, ktoré je niekedy nutné predložiť financujúcej banke k zdokladovaniu hypotekárneho úveru.
- Rozhodnutie o zavkladovaní vlastníckeho/záložného práva sa doručuje prostredníctvom pošty zásielkou do vlastných rúk na adresu uvedenú v Kúpnej zmluve, alebo do elektronickej schránky klienta, ak má takúto klient aktivovanú a v Kúpnej zmluve uvedenú. Ak sa rozhodnutie o zavkladovaní klientovi do 18-tich dní nedoručí, resp. si klient zásielku nepreberie, tento dokument sa vracia späť na príslušný katastrálny úrad, kde sa založí do spisu a klient si ho odtiaľ môže kedykoľvek prevziať.
6. List vlastníctva nehnuteľnosti
- Originál listu vlastníctva si klient vie kedykoľvek vybrať na príslušnom katastri nehnuteľností za 8.- € poplatok (takisto aj originál katastrálnej snímky). Klientovi však k drvivej väčšine úkonov postačuje list vlastníctva stiahnutý z katastrálneho portálu. Naša realitná kancelária sleduje proces zavkladovania záložných a vlastnícky práv našich klientov, ihneď rieši prípadné nezrovnalosti a takéto listy vlastníctva v konečnej podobe už na nových majiteľov nehnuteľností klientom zasiela a tým ich aj oboznamuje s úspešným zavŕšením procesu kúpy/predaja nehnuteľnosti.
7. Zmena adresy trvalého/prechodného pobytu:
- Predávajúci má obyčajne v Kúpnej zmluve uloženú povinnosť v danom termíne sa odhlásiť z trvalého/prechodného pobytu na prevádzanej nehnuteľnosti. Pokiaľ by tak aj neučinil, Kupujúci ako majiteľ nehnuteľnosti, môže trvalý, alebo prechodný pobyt na svojej nehnuteľnosti zrušiť komukoľvek kto ho tam má evidovaný a to kedykoľvek, ak sa preukáže dokladom preukazujúcim vlastníctvo nehnuteľnosti (t.j. Listom vlastníctva, alebo Rozhodnutím o zavkladovaní vlastníckeho práva). Kupujúci sa takisto môže kedykoľvek s dokladom preukazujúcim vlastníctvo k nehnuteľnosti na trvalý/prechodný pobyt v nehnuteľnosti prihlásiť a takisto môže k pobytu prihlásiť aj svojich rodinných príslušníkov, alebo iné osoby.
8. Platby za odvoz komunálneho odpadu:
- Platba za odvoz komunálneho odpadu sa obyčajne rieši a nahlasuje priamo na Obecnom/Mestskom úrade spolu s nahlásením trvalého, alebo prechodného pobytu, keďže je vo väčšine prípadov táto platba priamo naviazaná na pobyt na nehnuteľnosti. Obecné/Mestské úrady sú však aj priamo napojené na údaje z príslušného katastra a posielajú predpisy platby aj na základe týchto údajov.
9. Finančné vyrovnanie:
- Platba daní a poplatkov z vlastníctva nehnuteľnosti: Uistite sa, že všetky dane a poplatky spojené s nehnuteľnosťou sú vyrovnané. Informujte sa o prípadných povinnostiach voči miestnym úradom. Predávajúci má povinnosť podať „Čiastkové priznanie na zánik daňovej povinnosti“ a kupujúci má povinnosť podať „Priznanie k dani z nehnuteľností“. Viac si o dani z vlastníctva nehnuteľnosti si nájdete v článku v našej Poradni.
- Úhrada zostatkov: Ak sú v byte ešte nejaké nezaplatené účty za energie, alebo iné služby, zabezpečte ich úhradu. Vo všeobecnosti však platí, že predávajúcemu prídu vyúčtovacie faktúry za všetky odhlásené energie a služby. Kupujúci s prípadnými nedoplatkami predávajúceho nemá nič spoločné.
Naša realitná kancelária poskytuje podporu svojim klientom počas celého procesu spojeného s predajom/kúpou nehnuteľnosti a následným odovzdaním/prevzatím nehnuteľnosti. Doriešime spolu každú maličkosť.
© PhDr. Katarína Kičková